Ókor - Egyiptom
NeMo - dr Nemessányi Mária © 2009.06.06. 20:37
Megdöbbentő, de már ie 2000 előtt is történtek kísérletek fájdalomcsillapításra, ezeket az adatokat a morfin történetében részletesen is felsoroltam:
- A fájdalomcsillapításra (fogfájás csillapítása) vonatkozó első írásos emlék ie 2250-ből származik, Babiloni ékírással készült. Feltételezhető, hogy ezt megelőzően is alkalmaztak gyógyhatású szereket mezopotámiában.
Egyiptom: Thot, Ureus, Echnaton, Nophretete és a mandragora
Az Ebers-féle papírusztekercs
Egyiptomi orvoslás - Szakszerűség és tudás
Valószínűsíthető, hogy az egyiptomi orvoslás már az Óbirodalom korától nagyon specializált volt, már Hérodotosz is számos szakorvosról tesz említést: "Az orvosi tudomány úgy van nálunk felosztva, hogy minden orvos csak egy betegséget gyógyít, és nem többet. Így minden hely orvosokkal van tele; vannak orvosok , akik a szemet gyógyítják, mások a fejet, mások a fogat, mások az altesti bajokat és mások a belső betegségeket." (Hérodotosz, 142.)
Az egyiptomi orvosok nem rendelkeztek elmélyült anatómiai ismeretekkel: a testet négy elemből állónak tekintették, s a közhiedelemmel ellentétben a mumifikálás során sem tettek szert olyan mélyreható ismeretekre, ahogy azt hinnénk. Mindez azzal indokolható, hogy a vallási előírások tiltották a boncolást, ugyanis a lélek halhatatlansága csak addig garantált, amíg a test és tagjai egyben vannak. A mumifikálást is csak arra illetékesek, az ún. pastophorok végezhették.
Az ereket, az inakat és az idegeket nem is különböztették meg egymástól, ugyanazt a fogalmat (metu) használták mindháromra. Élettani jellegű leírásokat a papiruszokban jobbára csak érintőleges találunk, s azok is többnyire felületesek. Például abban a hitben éltek, hogy a levegő a fejből 32 éren keresztül jut a testbe, ami kétségessé teszi, hogy tisztában voltak a tüdő valódi működésével. A szimmetrikus testrészeknek is eltérő funkciót tulajdonítottak: a test baloldalán lévő szerveket a halál, a jobb oldalon lévőket pedig az élet szerveinek tekintették. A fogfájást pedig gilisztákra vezették vissza, a fogideget ugyanis a testtől idegen lénynek tartották.
Annál alaposabb megfigyeléseket olvashatunk viszont a szívvel kapcsolatban - ismerték a szívtágulást, a szívburokgyulladást és a szívvel kapcsolatos betegségeket, tisztában voltak a szív központi szerepével, de a billentyűk szerepét illetően már nem voltak kellően megalapozott ismereteik. Az Ebers-papiruszban erről ezt olvashatjuk: ha egy orvos "ujjait a fejre, a tarkóra, a kezekre, a szív helyére, a két karra vagy bárhová a két lábra helyezi, akkor a szívet méri, mert annak edényei (az ember) minden tagjához hozzátartoznak. (A szív) beszél minden tag edényeinek felületén." (Kákosy, 259.) A szívet tekintették a gondolkodás központjának is, s azt is feltételezték, hogy az emésztésben is jelentős szerepe van.
A betegségekre vonatkozó egyiptomi (majd görög) elképzelések szerint a testben ártalmas testnedvek (uhedu) keringenek bizonyos edényekben, s ezek betegítik meg az embereket. A korabeli felfogás szerint az edények szállítják a vért és a testnedveket, valamint a káros nedveket, az ürüléket és a levegőt is. Ebből adódóan az edényeken valószínűleg az ereket kell érteni.
|
|
Thot (óegyiptomiul Dzsehuti ḏḥwty) az egyiptomi mitológiában az írás és a tudományok istene, az írnokok pártfogója, az orvosok patrónusa.
Az Ebers-papirusz receptjeit az előszóban neki tulajdonítják.
Íbiszként vagy páviánként, néha emberfejjel ábrázolják, kezében papirusszal és írónáddal. Összefüggésbe hozták a Holddal is, talán szent állatának, az íbisznek horgas, holdsarlóra emlékeztető csőre miatt.
|
|
|
A fájdalom csillapítására utaló első írás i. e. 2250-ből származik, babiloni ékírással készült, sorai között a fogfájásra alkalmazott csillapítószerekről is olvashatunk.
A híres Ebers-tekercsben (Egyiptom) az i. e. 2000-ben használatos orvosi könyv adatai találhatók meg, melyben különböző altatószereket is felsorolnak.
|
|
|
Echnaton (IV. Amenhotep) fáraónak Nophretete mandragórát nyújt
|
A Berlini Állami Múzeumban őrzik azt az egyiptomi, Amarnából származó mészkő reliefet, amelyen IV. Amenhotep fáraónak a felesége, Nophretete mandragóranövényt nyújt át. Ma már tudjuk, hogy az ókorban használt altató-, bódító- és fájdalomcsillapító szerek többsége ebből a növényből készült. A mandragórát por, kivonat, főzet formájában, illetve más drogokkal keverve alkalmazták. A leírás szerint az Atropa belladonna (mandragóra) gyökeréből készített boros kivonatot ópiummal kombinálták. Ezt a módszert vették át és fejlesztették tovább a későbbiekben a görög és a római orvosok is. Aesculapius egy "Nepenthe" elnevezésű italt alkalmazott altatásra.
|
|
|
Ureusz kígyó - védte az isteneket és a királyt, az uralkodók fejdíszén ékeskedett, hogy védelmükről gondoskodjon.
Az egyiptomi hitvilág szerint a kobra őrizte az alvilág kapuit is.
Más források szerint Ureus a bölcsesség, tudás és hatalom istensége, és az egyiptomi hitvilág egy jóval ősibb kultúrából vette át védő istenségként.
|
|
|
|
Folytatás következik: Amuletek, Egyiptom védő istenségei
|
|
|