harmonia-testeslelek

                               
                                

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
© Copyright
A weboldal teljes tartalma a szerző munkája, kérlek, ne másold, ne élj vissza vele!
©NeMo
Egyes szakmai tartalmak regisztrációhoz  kötöttek.
 
Szólj hozzá, kérdezz a
 
E-mailben is megkereshetsz:
BANNERED HELYE
Honlapom tartalmából
Regisztrált olvasóimnak
 
 
 
 
 
 
 
 
SZEMÉLYES
 
KAPCSOLAT/INTERAKTÍV RÉSZ
 
Társalgó /Chat

 

 
Látogatóim
Indulás: 2009-03-21
 

www.PRchecker.info PRchecker.info

MyStat - Az ingyenes webstatisztika

        
        
       
       
       
       
        
       
      >>>
 

 
Egy kis orvostörténelem
Egy kis orvostörténelem : Az Ebers-papirusz 2

Az Ebers-papirusz 2

Győri Hedvig - NeMo/dr Nemessányi Mária  2009.06.07. 17:01

Győry Hedvig:  „Az orvosságok kezdete” Az Ebers-papirusz – Egy ókori egyiptomi orvosi papirusz 2. rész
Az egyiptomi orvosi szakkönyvek témáinak a csoportosítása gyakorlatilag testrészek szerint vagy a domináns tünetek illetve azok jelentkezése alapján meghatározott betegségek szerint történt. Lényegében csak két csoport alkot kivételt: anatómiai elvek szerint írták le és kezelték az eseteket az úgynevezett anatómiai traktátusokban (fenti 33. sz. könyv), és a készítők személyének isteni volta, vagyis teológiai szempont alapján gyűjtötték össze őket Ré orvosságainak az összeírásakor (5. sz.).

Győry Hedvig: 

„Az orvosságok kezdete”

Az Ebers-papirusz – Egy ókori egyiptomi orvosi papirusz 

2. rész

 

Az egyiptomi orvosi szakkönyvek témáinak a csoportosítása gyakorlatilag testrészek szerint vagy a domináns tünetek illetve azok jelentkezése alapján meghatározott betegségek szerint történt. Lényegében csak két csoport alkot kivételt: anatómiai elvek szerint írták le és kezelték az eseteket az úgynevezett anatómiai traktátusokban (fenti 33. sz. könyv), és a készítők személyének isteni volta, vagyis teológiai szempont alapján gyűjtötték össze őket Ré orvosságainak az összeírásakor (5. sz.).

Az úgynevezett anatómiai traktátusok (Eb 854–856) az egyiptomi orvoslás ok-okozati rendszerébe engednek bepillantani. Az ezek alapján megismert, több iskolára oszló korabeli anatómiai rendszerek azonban lényegesen eltérnek a mai nyugati orvostudomány által követett modelltől. Valamennyi alaptételének tekinti, hogy a szervezetet „csatornák, csövek” – metu hálózzák be, melyek központja a khati-szív. (Volt tudniillik egy másik, ib szóval megnevezett szív-fogalom is.) Metunak tekintettek minden, a szervezetben található cső- vagy vezetékszerű képződményt, így ez a szó egyaránt jelenthetett eret, inat, izmot, szalagot és ideget. A metu-rendszer számukra elsődlegesnek tartott fontosságát jól tükrözi az első traktátus címe és kifejtése is:

A szunu-orvos titkainak a kezdete: a khati-szív járásának az ismerete, a khatiszív ismerete. Metuk vannak benne minden tagja számára. Ami ezeket illeti: „amikor bármely szunu, Szahmet bármely uab papja vagy bármely varázsló két kezének ujjait a fejre, a halántékra, a kezekre, az ib-szív helyére, a két karra vagy a két lábra teszi” – mindezzel a khati-szívet vizsgálja. Mert annak vannak metui minden tagja számára. Az ő beszéde [ti. a khati-szívé] az, ami valamennyi tagban megtalálható (Eb 854 a, 99,1-5).

 

(Szahmet istennő ábrázolása reliefen)

 

A bevezető alapján ebben az első anatómiai traktátusban a pulzus méréséről van szó a szív vizsgálata érdekében, mégpedig mindhárom, különböző szemléletű, gyógyítással foglalkozó szakma képviselői:
  • a (világi) orvosok,
  • Szahmet istennőnek a templomokban a liturgikus feladatok ellátása mellett gyógyítással is foglalkozó alsó papsága, és
  • az istenvilágot mágikus úton befolyásolni igyekvő, amuletteket alkalmazó és különböző, személyre szabott védő rítusokat végző varázsló.
A mérés alapján a metu jelen esetben mai fogalmaink szerint a vérereknek felelnek meg. Ennek ellenére mégis félrevezető lenne a traktátusban folyamatosan így fordítani, mert már a következő egységek értelmetlenné válnának:

Négy metu van a két orrlyukában. Kettő az, amely a váladékot adja, kettő az, amely a vért adja. (854b, 99,5-6) – Ezeket két érnek és két kiürítő csatornának lehet értelmezni.

Négy metu van két halántéka belsejében. Amelyek hátul vannak, azok adják a két szem vérét. A két szem minden betegsége bennük keletkezik, mivel [ti. metui] nyitottak a két szem számára. Ami azt illeti: „a víz, amely belőlük jön”, a szem két, pupillás írisze adja azt. Más mondás: az alvás teszi ezt a két szemben. (854c, 99,6-10)

 

 

Az itt említett 4 metu közül kettő lehetett csak „hátul”, mivel a metu-kat mindig párosával képzelték el. Ezek voltak tehát a betegséget is okozó csatornák. Valószínűbbnek tűnik, hogy szerintük szintén ezek szállították a könnyet (bár bizonyosak nem lehetünk), mivel a másik párról nem szól a szöveg, és a víz és vér például a máj esetében is ugyanazon a rendszeren haladt végig. Ha helyes ez a következtetés, akkor a nem „hátul” levő metuk vélhetőleg a szemidegekkel azonosak. A „más mondás” megjelölés pedig arra vonatkozik, hogy a szöveg lejegyzői legalább két különböző forrásmunkát használtak fel, és a szemben keletkezett folyadék értelmezésében két eltérő véleménnyel találkoztak.

Négy metu van, amelyek a fejen szétoszlanak. A halántékon kapcsolódnak össze. Ezek okozzák azután a kopaszodási lyukat és a zsírosodást. Ezt okozzák kifelé. (854d, 99,10-12)

A metu értelmezése itt egyelőre rejtélyes. Mivel az arc részeit a többi egységben sorra veszik, itt a fej fülek közötti hátsó részét, vagyis a normál körülmények között hajjal borított koponyát behálózó metukról beszélhet csak a szöveg. Ennek megfelelően a kopaszodási lyuk nyilvánvalóan az erőteljes hajhullásra vonatkozik, és a zsírosodás szintén a fejbőrrel és hajjal állhat kapcsolatban.

Az egyes könyvek terjedelme nagyon eltérő, a megadott esetek szerteágazók: gyakorlatilag mindenféle betegséget magukban foglalnak a kígyómarás és mérgezés kivételével. Ezekkel egy egészen különleges orvosi szöveg, a 30. dinasztia korából származó brooklyni papirusz foglalkozik, illetve számos gyógyító mágikus szöveg – sokukat az úgynevezett Hórusz-táblákon és gyógyító szobrokon örökítették meg. Megelőzésre és kezelésre egyaránt szolgáltak. A módszerek folyamatosságát jelzi, hogy már a Piramisszövegekben megtalálhatók a vázukat alkotó ráolvasások.

Hórusz sólyomisten

Az Ebers-papirusz könyveinek egy része speciális témaköröket ír le, amelyek nyilván valamelyik szakorvosi terület részét képezték (például szemészet, fülészet, belgyógyászat, bőrgyógyászat, sebészet, stb.), máshol gyógyászati szempontból csak távoli hasonlóság mutatkozik a közös cím alatt felsorakozó egyes receptek között (például valamennyit isten készítette), vagy az sem, mivel gyűjteményes munka lévén innen-onnan sebtében összeszedett receptek követik egymást. A betegségeket rendszerint a tünet jelentkezésének helye szerint csoportosították. Így kerülhetett például a májmegnagyobbodás a gyomorbetegségek közé, annak ellenére, hogy a tünetek okozójának az egyiptomi orvosok is a májat tartották, és számon tartották, sőt önálló könyvben rögzítették is a máj kezelését.

Az Ebers-papirusz írnoka egy egész tekercset látott még a máj bajairól – igaz, mindössze öt esetet másolt le.

Ma már kideríthetetlen, hogy eredetileg milyen hosszú volt ez a könyv, illetve miért ennyit másoltak le belőle. Csak az világos, hogy a májat nemcsak elkülönített anatómiai egységként tartották számon, hanem felismerték néhány elváltozását, és belső terápiával megpróbálták kihajtani belőle a méreganyagokat. Az öt fennmaradt leírás legalábbis erről tanúskodik, mint például:

A máj kezelésére szolgáló orvosságok kezdete: füge 1/8, perzea termése 1/8, szőlőszem 1/16, felhasított szikomórfüge 1/8, földitök termése 1/16, gumi 1/32, tömjén 1/64, zsázsa 1/64, víz 15 ro, éjjel a harmatnak kitenni, áttörni, négy napig inni. (Eb 477, 67,7-9)

A gyomorbetegségekről szóló könyv passzusai szerkezetükben erősen elütnek a fenti receptekétől. A didaktikus szesau (‘jártasság’) műfajába tartoznak, melynek szerkezete az egyiptomi orvosok vizsgálati és kezelési módszerét közvetíti számunkra: szóbeli anamnézis és manuális vizsgálat után jön a diagnosztizálás és a gyógykezelés lehetőségeinek mérlegelése, ezt követi az előírt kezelés leírása és annak várható eredménye, esetleg több lépcsőben.

Az Ebers-papiruszon a daganatokat és duzzanatokat jegyezték még le ezzel a módszerrel. Mint orvosirodalmi műfaj, a szesau jellemzi még a Smith-papirusz előoldalát, de ritkábban más papiruszokon is előfordul.

 

Izisz
 

Gyomorbetegségben való jártasság:

(a) Ha megvizsgálsz egy embert gyomra elzáródásával, és nehezére esik a kenyér elfogyasztása, hasa szűk, ib-szíve gyenge a járásra, mint az olyan emberé, aki a végbél tau lázával beteg, akkor fekve nézd meg őt. Forrónak fogod találni a hasát, és elzáródás lesz a gyomrában. Akkor mondd erre: ez a máj esete.

(b) Akkor készíts gyógyfüvekből titkos szert, amit a szunuorvosok készítenek: pahszerit növény, datolyamag, öszszekeverni, víz fölött áttörni, és négy napig itatni az emberrel, hogy kiürítsd a hasát.

(c) Ha azután ez megtörtént, és ha a két csatornát úgy találod a hasában, hogy a jobb oldalon forró, a bal oldalon hideg, akkor mondd erre: a betegség evését leverte.

(d) Akkor ismételd meg, és miután megvizsgáltad, hidegnek fogod találni a hasát a végéig. Akkor mondd: Mája nyitott, és vizes lett. Elfogadta az ember a szert. (Eb 188)

Vagyis ha azt észlelték, hogy a gyomor mérete összeszűkült, a páciens lázas volt, étvágytalan, hasfájásról panaszkodott, akkor a szunu volt a megfelelő szakorvos. Ő az előírások szerint lefektette, hogy kezével kitapinthassa a belső szervek helyzetét, majd a diagnózis megerősítése után hashajtót írt elő. Várakozása szerint ettől a beteg megkönnyebbült, állapota javult – már csak a máj oldalán volt gyulladt –, de még nem jött rendbe. A következő hashajtó hatására azonban helyreállt a rend: ismét víz töltötte meg a máj metuit, amint az elképzelésük szerint egészséges állapotában természetes volt.

Az orvosi gyakorlat racionális oldala mellett rendkívül fontosnak tartották annak vallási és mágikus vetületét is. Már az is jelzi az irracionális szféra fontosságát, hogy az Ebers- papirusz első három paragrafusa ráolvasás: először a kötés, pakolás, kenőcs vagy bármilyen más orvosság felhelyezésekor,

majd a kötés levételekor hangzottak el mondások, végül akkor, amikor a beteg megitta az orvosságot.

Más orvosi papiruszokon is olvashatók hasonló ráolvasások, sőt a Hearst-papirusz, amelyet III. Thutmosis idejére kelteznek, a felhasznált anyagokra (H214-216) és a mértékekre (H212-213) is közöl varázsigéket. Ennek alapján feltételezhető, hogy az orvos a gyógyszer összeállításakor valamennyi, a munka során felhasználásra került tárgyra, anyagra ráolvasott, és a gyógyszer készítése, a beteg vizsgálata és kezelése közben sem feledkezett meg ezekről a tevékenységekről. Így, bár számszerűleg kevés mágikus szöveg található az Ebers-papiruszon, mégis nyilvánvaló, hogy annak felhasználásakor is jelentős mágikus tevékenység kapcsolódott a kezelésekhez.

  

(Heliopolisz)

 

A mondások kezdete az orvosság felhelyezésére az ember bármely testrészére:

Héliopoliszból jöttem, a nagy ház nagyjaival, a védelem uraival, az örökkévalóság uraival. Szaiszból is jöttem, az istenek anyjával. Nekem adták védelmüket. Ezek az én mondásaim, amiket a Mindenható készített, hogy egy isten, egy istennő, a halott férfi és halott nő – kedv szerint folytatva – akik az én ezen fejemben, az én ezen nyak(csigolyái)mban, az én ezen vállaimban, az én ezen húsomban, az én ezen testrészemben vannak, azok hatását megszüntesse, és megbüntesse a rágalmazót, az elöljáróját azoknak, akik az én ezen húsomba hagyják belépni a zavart, a szorongást ezen testrészembe, mint olyan valamit, ami az én ezen húsomba belép, az én ezen fejembe, az én ezen vállamba, a testembe, az én ezen testrészembe.

 

 

(A heliopoliszi isteni kilencség)

 

Réhez tartozom. Ő mondta: én vagyok az, aki védeni fogom őt [a beteget] ellenségeitől. Útmutatója Thot: ő teszi, hogy az írás megszólaljon. Ő készíti a szöveggyűjteményeket. Ő nyújtja a hasznos tudást a szakértőknek, az orvosoknak, azoknak akik a kíséretében vannak, hogy feloldják őket [ti. a betegeket a betegség alól], akitől azt akarja egy isten, hogy az [orvos] őt [ti. beteget] életben tartsa. Akkor kell mondani, amikor orvosságot tesznek rá az ember bármely testrészére, amely beteg. Valóban kiváló, milliószor. (Eb 1, 1,1–11 = H 78 6,5–11, Kákosy László fordítása)

 

Re

Neit istennő

Neit

A részletből is kiderül, hogy az orvosi kezelések sikerét az istenek – eszerint az orvosiskola szerint legfőképpen a héliopoliszi Ré, másodsorban a szaiszi istennő, Neit – határozták meg, vagyis a fizikai beavatkozás eredménye önmagában bizonytalan volt. Ezért feltétlenül szükség volt a transzcendens erők bevonására, ami annál is inkább természetes volt, mivel magukat az elváltozásokat, betegségeket is másvilági lények behatolásaiként vagy negatív hatásaiként értékelték, és ezek ellen csak azokhoz hasonlatos, de hatalmasabb lények nyújthattak védelmet. A mindenható Ré volt az, aki az orvost kiválasztotta, és szakismeretekkel ellátta, mivel hozzá tartozott, mintegy az ő papjának számított.

Ez utóbbi tevékenységet nem személyesen végezte, hanem a bölcsesség és az írnokok istenének, Thotnak a közreműködésével.

Mind az orvosnak, mind a páciensnek, akinek a jelenlétében a ráolvasás elhangzott, szem előtt kellett azonban azt is tartania, hogy minden tudás, igyekezet hiábavaló volt, ha valakinek a sorsát az istenek másképp rendelték el.

Thot

Gyógykezelések esetén természetesen nemcsak ráolvasások, hanem mágikus rítusok és eszközök is előkerülhettek.

A hagyományosan orvosi papiruszként számon tartott szövegekben azonban ezek mennyisége csekély, tekintve, hogy előállításuk és felhasználásuk a képzés egy másik részterületét alkotta, amely önálló mágia-irodalmi műfajokkal is rendelkezett. Ezeknek a gyógyító-mágikus szövegeknek egy része jelentős racionális elemet is hordoz, mint például a londoni orvosi papirusz, többsége azonban nem, vagy alig ír le mai értelemben vett orvosi tevékenységet.

Bár összefüggő mágikus szöveg kevés került az Ebers papiruszba, mágikus elem bőségesen található: számos recept hasznosított olyan gyógy-anyagokat, melyekhez széles körű mágikus képzetek társultak. Az egyik szembetegség esetében például a következőket olvashatjuk:

Hathor és Szeth

Másik az adet betegség megszüntetésére a szemben: pelikán ürüléke 1, alsó-egyiptomi só 1, tömjén 1, masszává gyúrni és a szem belsejébe tenni. (Eb 365) 

Az adet betegséget Leca a kúszóhártyával azonosította, de az is elképzelhető, hogy a szaruhártyán megjelenő fehér foltokat jelöli. A betegség neve alapján az egyiptomi emberek a krokodilra vagy annak dühöngő viselkedésére aszszociáltak, és ez a képzet a kezelésben is szerepet játszott: a félelmetes vad elől csak komoly áldozatok árán lehetett megmenekülni – a véres hús elvonta figyelmét kiszemelt, ám még ép áldozatáról.

A pelikán, mint jóslásra képes állat, istennő, a halottak anyja képes volt akár önfeláldozás árán is megvédeni gyermekeit. Erre lehetett itt is számítani, ha ürüléke, annak undorító volta miatt, nem volt önmagában is elegendő az ártó szándékú lény, „az úszó” (ti. krokodil) elűzésére, akit gyakran azonosítottak Széthtel, vagy fiával, Megával. Ez a motívum számos krokodilharapás ellen szóló ráolvasásban megtalálható.

A só a mítosz szerint „Széth habja” volt, ezért néha tiltott ételnek is tekintették. A hab képzet talán egy Rozetta környékén régebben jól megfigyelhető jelenséghez kapcsolódott: a júliusi nagy hőségben a talajt foltokban kicsapódott só-szőnyeg borította, amely egy idő múlva eltűnt. Ez a kép igen jól illett a látás közben, vagy a szemen észlelhető fehér foltokhoz.

A harmadik alapanyag, a tömjén, nevében is „isteni” volt. A templomi liturgiák elmaradhatatlan anyagaként az istenek megbékítésében elengedhetetlenül fontos szerepet játszott. Ez pedig az orvosi tevékenység alapvető cselekménye volt, csak a megbékült istenek akarhatták a betegek gyógyulását.

A felsorolt anyagok így valamennyien specifikusan az adott betegséghez kapcsolódó mágikus képzetek mágikus ellenanyagainak tekinthetők.

Mágikus képzetek persze nemcsak állatokhoz, illetve azok testrészeihez, termékeihez kapcsolódtak, hanem ásványok és növények is rendelkeztek isteni patrónussal, kapcsolattal vagy mágikus erővel.

 

 

Különösen világosan kidomborodik ez például olyan kifejezésekből, mint ‘Háthor, a malachit úrnője’, szaur – a ‘nagy varázslatú’ névre hallgató ásvány, vagy a szeneb – ‘egészségformájában megnevezett növény. Ilyen és hasonló anyagok számos receptben fellelhetők az Ebers-papiruszban és másutt.


 

 
BlogPlusz
Friss bejegyzések
2020.09.02. 09:19
2020.06.09. 01:05
2020.06.06. 21:34
 
További weboldalaim

 
Táplálkozás
 
Alternatív terápiák, természetgyógyászat
 
Természetes gyógymódok mozgásszervekre
 
Diagnosztika - Te is kérheted!
 
Egészségről mindenkinek
 
Onkológia
 
Természetes tumorellenes védelem fokozása
 
Emlőrák - tudj meg többet!
 
Pajzsmirigy (linkek)
 
Szakmai honlapok
 
Menü
 
SZAKMAI ISMERTEK regisztrált olvasóknak
 

MENTŐSZOLGÁLATOK - Országos Mentőszolgálat illetve az OMSZ-tal szerződött, mentésre jogosult partnerek

   
Diéta, egészségmegőrzés. Honlapok, amelyek segíthetnek:
   
 

   
 


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?